نام:فاضل
نام خانوادگی:نظری

زادگاه:خمین
تاریخ تولد:سال 1358 شمسی


فاضل نظری در سال ۱۳۵۸ در شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی متولد شد. تحصیلات اولیۀ خود را در شهرهای خمین و خوانسار گذرانده‌است. او در سال ۱۳۷۶ برای ادامه تحصیل در رشته‌های معارف اسلامی و مدیریت در دانشگاه امام صادق(ع) به تهران آمد و تحصیلات خود را در مقطع دکترای رشته مدیریت تولید و عملیات در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد.

دبیری سه دوره جشنواره بین‌المللی فیلم صد، دبیری علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر و عضویت در شورای علمی گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بعضی از عناوین ادبی و هنری و علمی اوست.

تا کنون از او، پنج مجموعه شعر گریه‌های امپراتور، اقلیت، آن‌ها، ضد و کتاب  توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

فاضل نظری علاوه بر سابقۀ ۱۰ سال ریاست حوزه هنری استان تهران، رئیس مرکز موسیقی حوزۀ هنری، عضو شورای عالی شعر سازمان صدا و سیما نیز بوده و از سال ۱۳۸۳ در دانشگاه‌های تهران نیز تدریس می‌کند.

از کتاب او به‌عنوان برگزیدۀ کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷ تقدیر شد. همچنین از او به‌عنوان شاعر جریان‌ساز در دهۀ ۱۳۸۰ و همچنین پرمخاطب‌ترین شاعر به انتخاب مردم در سال ۱۳۹۱ تجلیل به عمل آمده‌است. از دیگر افتخارات او انتخاب وی به‌عنوان یکی از پنج چهرۀ شاخص هنر سال ۱۳۹۳ در ایران است که در روز هنر انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴ اعلام و از او تقدیر شد.

اولین سال حضور ایشان در محضر رهر کبیر انقلاب سال ۸۶ بود که پس از خواندن شعر زیبایشان با تشویق کم نظیر آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) فرار گرفتند...

گزیدۀ برخی آثار او در کشورهای فارسی‌زبان منتشر شده‌است. همچنین گزیدۀ اشعار وی در سال ۱۳۹۲ در دو قطعِ رقعی و جیبی به‌همراه مقدمه‌ای دربارۀ غزل به قلم او در انتشارات مروارید منتشر شده‌است که تا کنون ۱۰ نوبت تجدید چاپ شده‌است.

او از تیرماه ۱۳۹۴ در حوزۀ هنری عهده‌دار معاونت هنری است.